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DOTTRINA
In our collective imagination, the aircraft commander is seen as a sort of deus ex machina invested
with unlimited powers, skills and capabilities undoubtedly superior to those of any other human being.
This situation is due not only to the lack of familiarity with the regulations and rules governing
the complex and articulated world of aeronautics, but also to the “psychological subjection” that one has
towards the aircraft commander, to whom we entrust our existence during the flight, fascinating but unna-
tural for a human being.
In reality, the aircraft commander is a very normal human being to whom, on the basis of the skills,
knowledge and technical competences acquired and matured over time, the owner of the aircraft, be it an
airline, a private individual or a State Body, entrusts the conduct of the air carrier and, for this reason
alone, is vested by law with a series of powers, responsibilities and attributions that, normally, the legal
system of the State places at the head of multiple figures.
If these powers concentrated in the commander of a ship appear justified and in a certain sense
natural, taking into account the possible duration of a journey, when attributed to the commander of an
aircraft, to be exercised during a flight of shorter duration, they may appear less understandable.
The article analyzes the figure of the civil and military aircraft commander, his powers as well as
the legislation on the carrying of weapons on board and the related practical aspects.
!
SOMMARIO: 1. Il comandante di aeromobile civile. - 2. I poteri e le attribuzioni del comandante di
aeromobile civile. - 3. Il comandante di aeromobile militare. - 4. I poteri e le attribuzioni
del comandante di aeromobile militare. - 5. La legge 23 dicembre 1974, n. 694. - 6. Ratio legis.
- 7. Aspetti pratici.
1. Il comandante di aeromobile civile
La molteplicità delle attribuzioni che le diverse disposizioni normative
pongono in capo alla figura del comandate di aeromobile, sebbene l’ICAO la
definisca, in modo concreto e semplice, come “il pilota responsabile per le ope-
razioni e la sicurezza dell’aeromobile durante il tempo di volo” , rende assai
(1)
arduo, se non addirittura impossibile, dare una definizione completa e univoca
della stessa .
(2)
(1) ICAO (International Civil Aviation Organization - Organizzazione Internazionale per l’Aviazione Civile),
International standards - Rules of the air - Annex 2 to the convention on international civili aviation.
(2) F. SEPE, I poteri e le responsabilità del comandante di aeromobile, Firenze, 1999, 25, edizione fuori
commercio a cura della Scuola di guerra aerea - Scuola di Applicazione dell’Aeronautica mili-
tare, secondo cui “la figura del comandante di aeromobile è una delle più complesse. Le sue
attribuzioni sono molteplici e vanno fondamentalmente riferite alla posizione del comandante:
quale dipendente e, in casi ben determinati, ripresentante dell’esercente; quale conducente
dell’aeromobile; quale capo della spedizione”. Analogamente A. W. KNAUTH, The Aircraft
Commander in International Law, Journal of Air Law and Commerce, Volume 14, Issue 2, Article 3,
in https://scholar.smu.edu/jalc/vol14/iss2/3. Per ulteriori approfondimenti si veda anche
G. GUERRIERI, Il comandante di aeromobile, Milano, 1962, e U. LA TORRE, Comando e Comandante
nell’esercizio della navigazione, Napoli, 1997.
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