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DOTTRINA




                  In our collective imagination, the aircraft commander is seen as a sort of  deus ex machina invested
             with unlimited powers, skills and capabilities undoubtedly superior to those of  any other human being.
                  This situation is due not only to the lack of  familiarity with the regulations and rules governing
             the complex and articulated world of  aeronautics, but also to the “psychological subjection” that one has
             towards the aircraft commander, to whom we entrust our existence during the flight, fascinating but unna-
             tural for a human being.
                  In reality, the aircraft commander is a very normal human being to whom, on the basis of  the skills,
             knowledge and technical competences acquired and matured over time, the owner of  the aircraft, be it an
             airline, a private individual or a State Body, entrusts the conduct of  the air carrier and, for this reason
             alone, is vested by law with a series of  powers, responsibilities and attributions that, normally, the legal
             system of  the State places at the head of  multiple figures.
                  If  these powers concentrated in the commander of  a ship appear justified and in a certain sense
             natural, taking into account the possible duration of  a journey, when attributed to the commander of  an
             aircraft, to be exercised during a flight of  shorter duration, they may appear less understandable.
                  The article analyzes the figure of  the civil and military aircraft commander, his powers as well as
             the legislation on the carrying of  weapons on board and the related practical aspects.
                                             !

             SOMMARIO: 1. Il comandante di aeromobile civile. - 2. I poteri e le attribuzioni del comandante di
                      aeromobile civile. - 3. Il comandante di aeromobile militare. - 4. I poteri e le attribuzioni
                      del comandante di aeromobile militare. - 5. La legge 23 dicembre 1974, n. 694. - 6. Ratio legis.
                      - 7. Aspetti pratici.


             1.  Il comandante di aeromobile civile
                  La  molteplicità  delle  attribuzioni  che  le  diverse  disposizioni  normative
             pongono in capo alla figura del comandate di aeromobile, sebbene l’ICAO la
             definisca, in modo concreto e semplice, come “il pilota responsabile per le ope-
             razioni e la sicurezza dell’aeromobile durante il tempo di volo” , rende assai
                                                                           (1)
             arduo, se non addirittura impossibile, dare una definizione completa e univoca
             della stessa .
                       (2)
             (1)  ICAO (International Civil Aviation Organization - Organizzazione Internazionale per l’Aviazione Civile),
                  International standards - Rules of  the air - Annex 2 to the convention on international civili aviation.
             (2)  F. SEPE, I poteri e le responsabilità del comandante di aeromobile, Firenze, 1999, 25, edizione fuori
                  commercio a cura della Scuola di guerra aerea - Scuola di Applicazione dell’Aeronautica mili-
                  tare, secondo cui “la figura del comandante di aeromobile è una delle più complesse. Le sue
                  attribuzioni sono molteplici e vanno fondamentalmente riferite alla posizione del comandante:
                  quale dipendente e, in casi ben determinati, ripresentante dell’esercente; quale conducente
                  dell’aeromobile; quale capo della spedizione”. Analogamente A. W. KNAUTH, The Aircraft
                  Commander in International Law, Journal of  Air Law and Commerce, Volume 14, Issue 2, Article 3,
                  in https://scholar.smu.edu/jalc/vol14/iss2/3. Per ulteriori approfondimenti si veda anche
                  G. GUERRIERI, Il comandante di aeromobile, Milano, 1962, e U. LA TORRE, Comando e Comandante
                  nell’esercizio della navigazione, Napoli, 1997.

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