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IL PROCESSO DI STATE BUILDING IN SOMALIA: LA SICUREZZA COME GAME CHANGER


                  L’assenza  dell’Eritrea  dalla  compagine  regionale  riflette  le  tensioni  che
             attraversano i rapporti con la vicina Etiopia: la Somalia è diventata l’occasione
             per risvegliare rancori mai sopiti e scontrarsi su un territorio neutro attraverso
             una strategia di finanziamento delle parti coinvolte nella guerra civile somala.
                  L’intervento della comunità internazionale permette una sorta di prima nor-
             malizzazione: la sicurezza del territorio somalo, con il ritiro delle truppe etiopi, è
             affidato alla missione AMISOM dal 2007. AMISOM ha tre anime: oltre a quella
             umanitaria e civile, gli Stati africani aderenti hanno dato vita a un ramo della mis-
             sione  che  si  preoccupa  della  sicurezza  militare,  con  truppe  inviate  da  Uganda,
             Etiopia, Kenya, Gibuti e Burundi, e ad un ramo che si occupa delle forze di polizia
             somale, attraverso l’invio sul campo di forze di polizia che possano formare il corpo
             di polizia somalo (i contingenti sono inviati da Ghana, Kenya, Nigeria, Sierra Leone
             e Uganda). I Paesi coinvolti nella missione sono stati oggetto di numerosi e cruenti
             attacchi da parte degli Al-Shabaab, con grande impatto mediatico .
                                                                         (33)
                  Peacekeeping  Operation.  Headed  by  the  AMISOM  Force  Commander,  Lieutenant  Gen.
                  Jonathan Rono, the component also provides protection to the country’s Federal Institutions
                  as they carry out their functions and helps secure Somalia’s key infrastructure including its
                  airports and seaports. The Security Council authorized the Member States of the African
                  Union to maintain the deployment of AMISOM, as set out in paragraph 1 of resolution
                  2093  (2013)  until  30  November  2015,  in  line  with  the  Security  Council’s  request  to  the
                  African Union for a maximum level of 22,126 troops. Currently the military component is
                  comprised of troops drawn from Uganda, Burundi, Djibouti, Kenya and Ethiopia who are
                  deployed in six sectors covering south and central Somalia. Ugandan troops are deployed in
                  Sector 1, which comprises the regions of Banadir, and Lower Shabelle. Kenyan forces are
                  responsible for Sector 2 comprising Lower and Middle Jubba. Sector 3 comprising Bay and
                  Bakool as well as Gedo (Sub Sector 3) comes under Ethiopian command. Djiboutian forces
                  are in charge of Sector 4 which covers Hiiraan and Galgaduud while Burundian forces are
                  in charge of Sector 5 which covers the Middle Shabelle region. First deployed in March
                  2007, the AMISOM military component has been instrumental in helping Somali National
                  Security Forces push the Al Qaeda-affiliated terror group, al Shabaab, out of much of sou-
                  thern Somalia including most major towns and cities. It has created a relatively secure envi-
                  ronment which has allowed the Somali peace process to take root, allowed local population
                  the opportunity to begin establish accountable local governance institutions that can begin
                  to deliver services as well as rebuild the local economy and create linkages to the national
                  economy and government”, http://amisom-au.org.
             (33) - Gli attacchi all’Università di Garissa, in Kenya, e al Westgate Mall di Nairobi rientrano in
                  questa strategia e nella progressiva adesione della strategia del terrore che avvicina gli Al-
                  Shabaab ai terroristi quaidisti (cfr. G. CARBONE, C. CASOLA, Dal Sahel al Corno d’Africa: l’arco
                  di instabilità e le aree di crisi in Africa Subsahariana, Osservatorio Di Politica Internazionale).

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