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IL PROCESSO DI STATE BUILDING IN SOMALIA: LA SICUREZZA COME GAME CHANGER
L’assenza dell’Eritrea dalla compagine regionale riflette le tensioni che
attraversano i rapporti con la vicina Etiopia: la Somalia è diventata l’occasione
per risvegliare rancori mai sopiti e scontrarsi su un territorio neutro attraverso
una strategia di finanziamento delle parti coinvolte nella guerra civile somala.
L’intervento della comunità internazionale permette una sorta di prima nor-
malizzazione: la sicurezza del territorio somalo, con il ritiro delle truppe etiopi, è
affidato alla missione AMISOM dal 2007. AMISOM ha tre anime: oltre a quella
umanitaria e civile, gli Stati africani aderenti hanno dato vita a un ramo della mis-
sione che si preoccupa della sicurezza militare, con truppe inviate da Uganda,
Etiopia, Kenya, Gibuti e Burundi, e ad un ramo che si occupa delle forze di polizia
somale, attraverso l’invio sul campo di forze di polizia che possano formare il corpo
di polizia somalo (i contingenti sono inviati da Ghana, Kenya, Nigeria, Sierra Leone
e Uganda). I Paesi coinvolti nella missione sono stati oggetto di numerosi e cruenti
attacchi da parte degli Al-Shabaab, con grande impatto mediatico .
(33)
Peacekeeping Operation. Headed by the AMISOM Force Commander, Lieutenant Gen.
Jonathan Rono, the component also provides protection to the country’s Federal Institutions
as they carry out their functions and helps secure Somalia’s key infrastructure including its
airports and seaports. The Security Council authorized the Member States of the African
Union to maintain the deployment of AMISOM, as set out in paragraph 1 of resolution
2093 (2013) until 30 November 2015, in line with the Security Council’s request to the
African Union for a maximum level of 22,126 troops. Currently the military component is
comprised of troops drawn from Uganda, Burundi, Djibouti, Kenya and Ethiopia who are
deployed in six sectors covering south and central Somalia. Ugandan troops are deployed in
Sector 1, which comprises the regions of Banadir, and Lower Shabelle. Kenyan forces are
responsible for Sector 2 comprising Lower and Middle Jubba. Sector 3 comprising Bay and
Bakool as well as Gedo (Sub Sector 3) comes under Ethiopian command. Djiboutian forces
are in charge of Sector 4 which covers Hiiraan and Galgaduud while Burundian forces are
in charge of Sector 5 which covers the Middle Shabelle region. First deployed in March
2007, the AMISOM military component has been instrumental in helping Somali National
Security Forces push the Al Qaeda-affiliated terror group, al Shabaab, out of much of sou-
thern Somalia including most major towns and cities. It has created a relatively secure envi-
ronment which has allowed the Somali peace process to take root, allowed local population
the opportunity to begin establish accountable local governance institutions that can begin
to deliver services as well as rebuild the local economy and create linkages to the national
economy and government”, http://amisom-au.org.
(33) - Gli attacchi all’Università di Garissa, in Kenya, e al Westgate Mall di Nairobi rientrano in
questa strategia e nella progressiva adesione della strategia del terrore che avvicina gli Al-
Shabaab ai terroristi quaidisti (cfr. G. CARBONE, C. CASOLA, Dal Sahel al Corno d’Africa: l’arco
di instabilità e le aree di crisi in Africa Subsahariana, Osservatorio Di Politica Internazionale).
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